woensdag 15 oktober 2014

Kleurrijke mutsen




Kleurrijke mutsen voor iedereen

De herfst vraagt om mutsen … ik maak mutsen (en graag) … voor iedereen!







Voor Cisse maakte ik de ‘kleurrijke perumuts’ uit de laatste editie van La Maison. Ze zit als gegoten. Een heel mooi patroontje. In LMV zijn de oorklepjes met stof afgewerkt. Ik koos ervoor om de muts van binnen helemaal af te werken met een dunne tricot.
Lekker zacht en extra warm.
Het pomponnetje vindt Cisse geweldig. Leuk eraan is, hij kon zelf meehelpen aan zijn muts.








Roos haar muts is een beetje een uitvindsel. Ze heeft een prachtig hoofdje maar … ook wel een groot hoofd :-) . Meestal komen de standaard patronen voor haar niet zo goed uit. Voor haar haakte ik er eentje op maat. Na elke gehaakte rij volgde een pasbeurt.
Ik werkte af met een gehaakte roos  (die een beetje (te) groot leek te zijn). Een roos voor mijn roos.
 
Voor mezelf gebruikte ik als basispatroon het uitvindsel van Roos. Dat ook ik, rijtje na rijtje paste en haakte op maat. Geen roos voor mij, wel een strikje.
 


 Hier omschrijf ik hoe je een losse, vaste  en (half)stokje kan haken.
‘Het uitvindsel’ is gemaakt met de ananassteek. 
Deze haak je zo: draad over naald, steek dan de naald in de steek, opnieuw draad over de naald en trek hem door de steek. Herhaal dit nog 2 maal in deze zelfde steek. Er zijn nu 7 lussen op de naald. Draad opnieuw over de naald en trek hem door de 7 lussen. Haak nu nog 1 losse om de ananas mooi te sluiten.

Het lijkt misschien een ingewikkelde uitleg, maar als je los haakt is deze ananas helemaal niet zo moeilijk.




5 opmerkingen:

  1. supermooi gemaakt! welk garen heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh daar vraag je mij iets ... die bolletjes wol liggen hier al een tijdje ... ik denk van de Zeeman ... veel kleurtjes voor weinig geld

      Verwijderen
  2. Hey Sara!! Leuk jou hier tegen te komen :-))). Geen idee dat jij dat was, tot ik nu je foto zie ;-)
    Groetjes, Lies
    3jongensmama :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh Lies, ja zo leuk en ook wel grappig ... Oh en jouw jongens, knappe jongens, zo groot al ... Veel, heel veel groetjes terug! x

      Verwijderen
  3. :-)
    Weer een blog om aan mijn favorieten toe te voegen ;-). Ik zal zeker regelmatig eens komen kijken!!

    BeantwoordenVerwijderen