woensdag 30 december 2015

Baby walvis


Er gaat een nieuwe wereld voor me open ... de wereld van tricot met een overlockmachien!
 
Ik naaide vroeger tricot met mijn naaimachine, dat gaat wel (als je na zeer lang de juiste steekbreedte en lengte hebt gevonden enz ...) maar het is toch niet ideaal.
 Oooh maar nu kan ik me volledig laten gaan met tricot. Ik kan mijn ideeën in mijn hoofd niet volgen. Ik teken zelf een patroon uit voor een babybroekje/legging. Het patroon van Emmenmona is heel mooi. Maar voor mijn baby vind ik hem iets te nauw aanspannen. Neen, Ella je bent niet dik. Een ander modelletje past jou gewoon beter x.
Hup hup ... in een mum van tijd is het babybroekje klaar. Hier en daar nog wat aanpassen en er volgen er nog verschillende...
Ook het kleedje tekende ik zelf (tekenen op papier, overlocken, aanpassen ... tot het perfect zit).
Maar dan ... de halsboord uit tricot ... dat had ik nog nooit gemaakt en had geen idee hoe er aan te beginnen.Ik bestudeer t-shirten, haal bloesjes uit elkaar en tracht te ontdekken hoe de systemen van de halsboord in elkaar zitten. Ik probeer 3 technieken uit, om blij te zijn met de laatste, ja, 3e keer goede keer.
 
 









 
Het is genoeg geweest!
 
 
 
 
Mijn nr1 techniek?
Vouw het belegje/ tricotreep dubbel (averechts op averechts) en plaats deze op de goede kant van de stof (recht op recht dus). Overlock de 3 stoffen samen. Plooi het beleg/tricotreep naar binnen en naai een stiksel op de goede kant van de stof. Mooi afgewerkt en geen gekriebel, wat belangrijk is voor een babytje. (Oh ja, je belegje/tricotreep moet iets korter zijn als je stof van de hals, zo blijft het mooi aansluitend).
 
En nu hup hup ga ik verder werken in de wereld van de overlock.
 
 
 
 
 
 
 

7 opmerkingen:

  1. Mooie setjes! Mamasha heeft een goeie blogpost over werken met tricot en boordstof. Zelf zou ik mijn overlock ook niet meer kunnen missen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar kocht je dat prachtige walvissenstofje AUB ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch! Hoera voor de overlock! tricot is sowieso mijn favoriete stof, zeker met zo'n super machine! Erg knap gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen